maanantai 19. lokakuuta 2015

Ei-kielellinen viestintä


  • Kieli on meille kaikille omalla tapaa yhteistä, mutta myös meille jokaiselle yksityinen, sillä se kuvastaa omaa minuuttamme ja kokemuksiamme.
  • Esikielellisen vaiheen kommunikointitavat ennustavat myöhempää kielellistä kehitystä.
  • Taidot ei-kielelliseen viestintään luovat pohjaa itseilmaisun syntymiselle ja toisten viestien ymmärrykselle.
  • Vuorovaikutussuhteet ihmisten välillä eivät rakennu pelkästään kielen avulla ja kautta, vaan myös ei-kielellisten tekijöiden avulla.
  • Ei-kielellistä viestintää ovat muun muassa
  1. eleet ja ilmeet
  2. katsekontakti ja tarkkaavaisuus
  3. tunteiden ilmaisu
  4. välineiden/tavaroiden käyttö
  5. äännähdykset, äänensävyt, -painotukset ja äänenkorkeuden muutokset
  6. kosketus
  7. viittomat
  • Etenkin pienen lapsen kanssa viestiessä ei-kielellisen viestinnällä on suuri merkitys.
  • Ei-kielellinen ja kielellinen viestintä tukevat toisiaan, kun niiden viesti ei ole ristiriitainen.
  • Ei-kielellisen viestinnän lisäksi on tärkeää, että vanhempi sanoittaa omaa ja lapsensa toimintaa sekä nimeää lapsen kiinnostuksenkohteina olevia asioita.


Lähteet:
Nurmilaakso, M. & Välimäki, A-L. (toim.) 2011. Lapsi ja kieli. Kielellinen kehittyminen varhaiskasvatuksessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Opas 13. Helsinki: Yliopistopaino. 


Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T & Ketonen, R. (toim.) 2003. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. Jyväskylä: PS-kustannus.


Tykkyläinen, T. 2011. Teoksessa Lapset kieltä käyttämässä. Pragmaattisten taitojen kehitys ja sen häiriöt S. Loukusa & L. Paavola (toim.). Ps-kustannus.

(Blogilla ei ole kaupallista yhteistyötä)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti